Incoterm EXW ( Ex Works) nader bekeken

Hoe houd je bij export grip op goederentransport zonder al te veel risico te lopen?

 
Het exporten van goederen is voor veel bedrijven lastig, omdat er veel bij komt kijken. Bij de koopovereenkomst zouden afspraken een vast onderdeel moeten zijn. Afspraken over zaken als: wie regelt en betaalt het transport, waar en wanneer vindt de overdracht plaats en wie sluit en betaalt de verzekering.

Door gebruik te maken van Incoterms kun je dit alles prima regelen. Maar dan moet je wel de “goede” Incoterm kiezen!

Incoterm EXW Ex Works export vracht vervoer internationaal af fabriek verkoper koper risico advies

“Af fabriek” en Incoterm EXW

De zo bekende “levering af fabriek” met gebruikmaking van de Incoterm EXW ( Ex Works) wordt veelvuldig door bedrijven gebruikt.
Dat is in principe de gemakkelijkste keuze voor de verkoper, want die hoeft dan alleen maar de goederen te maken en daarna aan de koper te laten weten dat ze klaar staan voor het vervoer.

De koper moet dan verder alles zelf regelen, zoals de in- en uitvoerdocumenten, het transport, het opmaken van de vrachtbrief, de vrachtauto beladen en eventueel zorgen voor een verzekering.

Free Carrier en Incoterm EXW

In de praktijk blijkt echter, dat de verkopers toch liever zelf bepaalde zaken in de hand willen houden. Met name het beladen van de vrachtauto of het regelen van het transport, wordt door verkopers gezien als zaken die zij ‘als service’ moeten regelen. Ze gaan daarom sleutelen aan Incoterm EXW (Ex Works) zonder voldoende te beseffen wat de gevolgen kunnen zijn.

Als je als verkoper toch het transport wilt regelen, moeten er goede afspraken worden gemaakt met de koper. Dat kun je doen door een andere Incoterm te kiezen waarbij de goederen bijvoorbeeld geleverd worden in een vrachtauto. De verkoper kan dan beter voor de Incoterm FCA (= Free Carrier) kiezen.

Ex Works en de verplichtingen van de verkoper

Wat moet je als verkoper volgens de Incoterm EXW dan wel doen?

  • Laden van de goederen?
    Je bent als verkoper niet verplicht de goederen te laden. Je hoeft alleen maar aan de koper te melden dat ze klaar staan voor het vervoer!
    De koper kan dan zelf de goederen komen halen of daarvoor een transporteur vragen ze te halen.
  • Douanedocumenten maken?
    Je hoeft als verkoper bij EX Works geen douanedocumenten te maken voor de verkochte goederen. Dat mag de koper zelf doen.
    Wel moet je aan de koper hulp verlenen om te kunnen exporteren door bijvoorbeeld bepaalde informatie te verstrekken.
  • Het vervoer van de goederen regelen?
    Als verkoper hoef je het vervoer van de verkochte goederen niet te regelen. Je hoeft dus ook geen vervoersovereenkomst te sluiten of een vrachtbrief op te maken.
  • Verzekering sluiten?
    De verkoper hoeft ook geen verzekering voor de goederen te sluiten.
    Wel moet hij desgevraagd informatie aan de koper verstrekken om het mogelijk te maken de verzekering te sluiten.
  • Wanneer leveren?
    De verkoper moet de goederen leveren op de overeengekomen tijd en plaats en ze daar aan de koper ter beschikking stellen.
    Worden hierover geen bijzondere afspraken gemaakt, dan mag de verkoper zelf bepalen wat voor hem de beste plaats voor de levering van de goederen is.
    De koper wordt dan door de verkoper geïnformeerd dat, én waar de goederen klaar staan voor het vervoer. De verkoper hoeft verder niets te doen of te regelen.
  • Wanneer gaat het risico over van de verkoper naar de koper?
    Als verkoper draag je het risico voor beschadiging, verlies of diefstal tót het moment van de overdracht van de goederen op de overeengekomen plaats.
    Vaak zal dat nog in het bedrijf van de verkoper zijn. De verkoper moet wel aan de koper melden dat de goederen gereed staan voor de overdracht en vervoer. Wordt de melding vergeten, of te laat gedaan, dan is eventuele schade die voor de overdracht is ontstaan wél voor rekening van de verkoper.
    Zodra de goederen zijn overgedragen aan de koper, gaat dus ook het risico over.

Onafhankelijke hulp nodig of eens brainstormen over het risico Incoterm EXW?
In de praktijk blijkt dat bedrijven de regels rondom transportrisico’s lastig vinden en daardoor onnodige risico’s lopen. Tijdens een brainstormsessie kan Roffel Risicoadvies je helpen bij het in kaart brengen van de risico’s en de mogelijkheden je hiertegen te beschermen.

Onafhankelijkheid is daarbij gegarandeerd, want Roffel Risicoadvies sluit zelf geen verzekeringen en is niet verbonden aan verzekeringsbedrijven of tussenpersonen.

Meer weten? Neem contact op met Roffel Risicoadvies.

Frits Roffel
Voor risicobewust ondernemen.

 
Volg mij voor meer informatie over risicoadvies ook via Twitter en LinkedIn.
Neem contact met mij op via e-mail of bel 06 5394 2142

Dit artikel delen?

 

< Ga terug

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies " om u de beste surf-ervaring te geven. Als u verder op deze website navigeert zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of u klikt op "Accepteren" dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten