Risico van ladingdiefstal van waardevolle lading

Hoe groot is uw risico van ladingdiefstal?

 
Jaarlijks laten duizenden bedrijven hun, soms zeer kostbare, lading vervoeren.
Helaas bestaat de reële kans dat deze kostbare lading tijdens het vervoer gestolen wordt. De vraag is nu, wat in zo’n geval de gevolgen voor uw bedrijf kunnen zijn.

In deze blog ga ik in op het risico, het verhalen van de schade en de mogelijkheden om het risico te beperken en eventueel te verzekeren.

Stijging aantal ladingdiefstallen

Uit de cijfers van Transported Asset Protection Association (TAPA) blijkt, dat het aantal ladingdiefstallen in 2016 in Europa met 72% is gestegen.
De meeste diefstallen vonden plaats in Nederland, Duitsland, Engeland en Zweden. In 60% van de gevallen werd de lading uit de trucks gestolen.

De kans dat uw lading gestolen wordt is dus groot!

Verhalen van schade en tot welk bedrag

Wanneer kunt u de schade verhalen en tot welk bedrag is een vervoerder eigenlijk aansprakelijk?

Als u goederen laat vervoeren, wordt er een vrachtbrief opgemaakt waarop de AVC of CMR van toepassing worden verklaard.
AVC en CMR zijn voorwaarden die de aansprakelijkheid van de vervoerder voor schade aan uw lading beperken. Dit tot een bedrag van slechts enkele euro’s per kilo.
Voor transporten in Nederland is de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal € 3,40 per kilo. Voor internationale transporten is dat maximaal ± € 10, – per kilo!

Bij schade kunt u uw schade op de vervoerder slechts verhalen tot die zeer beperkte bedragen!

En wie betaalt het meerdere dan zult u zich afvragen?
Niemand, want daarvoor draagt u dan zelf het risico!

 
Risico van ladingdiefstal tijdens transport verzekeren? Vraag advies van Roffel Risicoadvies

Ladingdiefstal, beveiliging en risico’s

De vrachtauto’s van vervoerders moeten aan strenge eisen voldoen om diefstal van waardevolle lading te voorkomen.

Deze eisen gelden alleen voor waardevolle lading en bijvoorbeeld niet voor het vervoeren van zand of grind. Hierdoor hoeft een vervoerder niet alle vrachtauto’s met een duur beveiligingssysteem uit te rusten. Vaak hebben alleen de vrachtauto’s die daadwerkelijk kostbare lading vervoeren een beveiligingssysteem.

Maar het ontbreken van een goed beveiligingssysteem hoeft niet te betekenen dat uw kostbare lading niet met zo’n onbeveiligde vrachtauto vervoerd wordt, integendeel!
Door de hevige concurrentie in de transportsector, worden ook deze vrachtauto’s aangeboden voor het vervoeren van kostbare lading, met alle gevolgen van dien.

Bij diefstal van lading krijgt uw vervoerder te maken met een hoog eigen risico van € 25.000 en daarboven zal de verzekeraar een zeer beperkte uitkering doen van maximaal € 125.000.
Als uw lading dan een waarde heeft van bijvoorbeeld € 500.000, wordt er maar €125.000 vergoed door de verzekeraar en mag u het restant verhalen op de vervoerder.

Diefstal preventie

Word geen slachtoffer van ladingdiefstal.
Er zijn mogelijkheden om diefstal schade te voorkomen door:

  • Te kiezen voor een vervoerder die goed beveiligde vrachtauto’s inzet.
  • Afspraken te maken over de minimale beveiligingsklasse van de vrachtauto die voldoet aan de eisen die verzekeraars hier aan stellen.
  • Af te spreken dat de vrachtauto niet onbeheerd achter mag blijven.
  • Af te spreken dat er uitsluitend geparkeerd mag worden op beveiligde parkeerplaatsen.

Verzekering van uw lading

Er bestaat geen wettelijke verplichtingen om uw waardevolle lading te verzekeren.

Wel kunnen er tussen de verkoper en de koper afspraken gemaakt zijn, vast gelegd in de zogenaamde Incoterms, bijvoorbeeld CIF.

De voorgeschreven verzekering uit de Incoterms hoeft echter slechts een beperkte dekking te verlenen, waardoor u nog steeds risico kunt blijven lopen.
Bedenk daarnaast dat de vervoerder uitsluitend zijn zeer beperkte aansprakelijkheid verzekerd heeft en dus geen dekking heeft voor de volle waarde van uw goederen.

U blijft als eigenaar van kostbare lading dus altijd een behoorlijk risico lopen!

Als dit risico voor u te groot is, kunt u overwegen om voor een relatief geringe premie het risico over te dragen aan een verzekeraar.

Onafhankelijke hulp nodig of eens brainstormen over het risico van ladingdiefstal en Incoterms?
Bedrijven vinden het lastig om zich voor te stellen dat hun lading gestolen kan worden.
Door jarenlange ervaring met schaderegelingen kan Roffel Risicoadvies u helpen bij het in kaart brengen van het risico en de mogelijke scenario’s met u doornemen.

Onafhankelijkheid is daarbij gegarandeerd, want Roffel Risicoadvies sluit zelf geen verzekeringen en is niet verbonden aan verzekeringsbedrijven of tussenpersonen.

Meer weten? Neem contact op met Roffel Risicoadvies.

Frits Roffel
Voor risicobewust ondernemen.

 
Volg mij voor meer informatie over risicoadvies ook via Twitter en LinkedIn.
Neem contact met mij op via e-mail of bel 06 5394 2142

Dit artikel delen?

 

< Ga terug

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies " om u de beste surf-ervaring te geven. Als u verder op deze website navigeert zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of u klikt op "Accepteren" dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten